10.7.13

Batıma - 3 (Fes)

Ertesi sabah riadımızın terasında Amin'in hazırladığı harika kahvaltının keyfini çıkardık. Riadlarda kalacak kişilere kahvaltıların çok zengin, lezzetli ve doyurucu olduğunu da müjdeleyeyim burada. Bu kahvaltıların kıymetini bilin ve tıka basa yiyin, yoksa günün kalanında büyük ihtimalle aç kalacağınız için pişman olursunuz.

Tren istasyonundan Fes biletlerimizi aldık. Bunaltıcı bir tren yolculuğu ile yaklaşık 3 saat sonra Fes'e vardık. Taksiyle Riad R'cif'e vardık. Nane çayı ve yerel tatlılarla karşılandığımız riadımıza aşık olduk! Tüm tatilimiz boyunca kaldığımız en güzel yerdi.

Muhteşem Riad R'cif - Fes (Marvelous Riad R'cif - Fez)

Yola çıkmadan önce herkesin Eski Fes'in labirent gibi olduğundan yakındığınu okumuştum. Zamanımız da kısıtlı olduğu için rehber tutmaya karar verdik. Otel görevlileri bize 300 dirhem (60 TL) karşılığı bir rehber çağırdı (benim payıma 30 TL). Rehber koşturarak 2-3 saat içinde bize tüm Eski Fes'i (Fez'ül Bali) gezdirdi. Rehber tutulmasa da olabilirmiş. Sora sora her yer bulunuyor. Gözünüz korkmasın.

Eski Fes çarşıları (Traditional shops in Fez'ul Bali [Old Fez] )

Eski Fes dünya dışı bir yer gibiydi diyebilirim (aynı ifadeyi Marakeş için de kullanacağım ileride). Daracık, karanlık sokaklara yayılmış çarşılar, aklınıza gelen her şeyin satıldığı tezgahlar, çarşıların arasında kaybolmuş turistik noktalar ve öte yanda fotoğraf çekilmesinden hiç hoşlanmayan asabi esnaf ve hasta sokak kedileri. Eğer dünyanın sadece kartpostalvari yerlerini görme arzusu taşıyan biriyseniz Fas'a gitmeyin. Sadece "görmek" istiyorsanız Fes görülmesi gereken yerlerden biri.

Eski Fes'te Karaviyin Camisi, Bakırcılar Çarşısı, tabakhaneler, Attarin Medresesi ve daha hatırlayamadığım bir yerleri daha gördük. Attarin Medresesi'nin işçiliği muazzamdı. Karaviyin Camisi'nde bize zorla calaba (cellabiye) giydirdiklerinde ise halimize gülmekten öldüm. 2 cadıya dönüşüverdik.

Kutubiye Camisi (Qoutubia Mosque - Fez)

Attarin Medresesi - Fes (Attarine Madrasah - Fez)

Fas'ta hep karşılaşacağınız bir kapı ve pencere şekli var. Üstü yuvarlak, altı kare gibi. (Sayfayı yukarı doğru kaydırırsanız 2. fotodaki çeşmenin şekli mesela) Bu şeklin anlamını merak ediyordum. Rehber insanı temsil ettiğini söyledi.

Bir ara rehber beni evlendireceğini söyledi. Kaç deve istediğimi sordu. Kendimce çok abartılı bir rakam söyleyerek "10!" dedim. Rehber ucuza gittiğimi söyledi. Fas'lı kadınlar yüzlerce istiyormuş. Ben akıllanmam!

Geleneksel tabakhaneler / sepiciler - Fez (Traditional tanneries - Fez)

Yeni Fes'te de Fas'ta her yerde sıkça göreceğimiz üzere, kralın fotoğrafları asılıydı. Kraliçenin fotoğrafını sadece 1 kez Marakeş'te bir sokak satıcısının tezgahında gördük. Halbuki Tayland'da her fotoğrafta kral ve kraliçe yan yanaydı. Kadın fotoğrafı haram sayılıyor sanırım.

Kadın şarkıcı da hiç duymadık. Hep elektronik distorşın eklenmiş, metalik gibi garip erkek sesleri ve arkada erkek çocuğu korosu şeklinde giden, bir erkeğin, bir koronun söylediği, kanon gibi, insanı sinir hastası eden bir müzikleri var. Nefret ettim.

Eski Fes'ten bunalınca akşam Ville Nouvelle'ye gittik. Bir anda geniş sokaklar, kafeler, palmiyeler falan görünce oh dedim. O an anladım kızarmış et kokusundan, salyangoz satıcılarından, baharat kokularından, yapışık esnaftan, daracık çarşılardan ara ara uzaklaşmak gerektiğini. İstanbul Sokakları'nın enstrumantal versiyonunun çaldığı son model alışveriş merkezinde zaman geçirip odamıza döndük.

Meraklısına NOT: Fes, özellikle de eski Fes mutlaka görülmeli. Ama görecek bir sürü şey olmasına rağmen burası için bile bence bir gün yeter (günlere bizim gibi erken başlıyorsanız).

Muhteşem duvar sanatı - Fes (Great wall art of Fez)